Opcje konfiguracyjne



Outlook Express zawiera obszerny zestaw opcji konfigurujących działanie programu. Zostały one umieszczone w okienku Opcje, wywoływanym sekwencją Narzędzia - Opcje. W okienku możemy zdefiniować ustawienia dla modułu pocztowego i modułu obsługi grup dyskusyjnych. Siedem zakładek zawiera kilkadziesiąt opcji.

Okienko, w którym definiujemy opcje Outlook Express


Ogólne

Sprawdzaj czy są nowe wiadomości co xx minut

Jeśli zaznaczymy tę opcję i podamy liczbę minut, program będzie automatycznie sprawdzać zawartość naszej skrzynki pocztowej na serwerze, czy nie nadeszły jakieś przesyłki. Opcja działa wtedy, gdy jesteśmy połączeni z Internetem.
Hm..., tłumacze zapomnieli chyba o przecinku w nazwie tej opcji...

Sygnalizuj dźwiękiem, gdy przychodzą nowe wiadomości

Gdy program pobierze wiadomość z naszej skrzynki pocztowej, jest to sygnalizowane dźwiękiem. Sam dźwięk możemy wybrać w Panelu sterowania: Start - Ustawienia - Panel sterowania - Dźwięki. Należy odnaleźć pozycję Powiadomienie o nowej poczcie i za pomocą przycisku Przeglądaj wybrać plik WAVE na dysku.

Przy zakończeniu opróżniaj folder Usunięte elementy

Gdy usuwamy przesyłki z różnych folderów, np. ze skrzynki odbiorczej, są one umieszczane w folderze Usunięte elementy (czyli koszu na śmieci). Jeśli zaznaczymy tę opcję, przy zamykaniu programu zawartość kosza zostanie automatycznie opróżniona. Osobiście radzę nie zaznaczać tej opcji, gdyż możemy w ten sposób przywrócić omyłkowo skasowaną pocztę. Pewniejsze jest "ręczne" opróżnianie kosza.

Umieszczaj osoby, którym odpowiadam, w książce adresowej

Jeśli opcja jest zaznaczona, udzielenie odpowiedzi na czyjś list powoduje automatyczne wstawienie jej adresu pocztowego do książki adresowej. Decyzja zależy od konkretnych warunków - oto prosty przykład:

Odbieram ankiety od czytelników mojego kursu HTML i staram się za każdym razem podziękować za jej wypełnienie. W ogromnej większości wypadków jest to jedyny mój kontakt pocztowy z daną osobą. Gdyby każdy adres był automatycznie wstawiany do mojej książki adresowej, liczyłaby ona w tej chwili już parę tysięcy pozycji, co byłoby kłopotliwe w obsłudze. Jeśli więc zależy mi z jakichś powodów na zachowaniu konkretnego adresu, wstawiam go do książki ręcznie, otwierając list i korzystając z sekwencji Narzędzia - Dodaj do książki adresowej - Nadawca.

Powiadamiaj, jeśli są jakieś nowe grupy dyskusyjne

Gdy dołączamy do naszych zasobów jakiś serwer grup dyskusyjnych, wczytujemy jednorazowo cały zasób grup, który liczy czasem kilkadzesiąt pozycji, a czasem kilkanaście tysięcy grup. Po zaabonowaniu grup korzystamy z nich na co dzień. Jednak dany serwer nie stoi w miejscu i co pewien czas dołącza do swojego zestawu nowe grupy - na świecie są ich dziesiątki tysięcy, a powstają ciągle nowe, motywowane rozwijającą się techniką, wydarzeniami, długofalowymi zjawiskami itp. Administratorzy serwera sygnalizują nam więc poszerzanie się obsługiwanego przez serwer zasobu i gdy zaznaczymy tę opcję, program będzie nam to pokazywać. Jeśli serwer obsługuje duży zestaw grup, sygnały o nowych pojawiają się zazwyczaj co kilka dni.

Ustaw program Outlook Express jako domyślny klient Simple MAPI

Opcja została chyba błędnie umieszczona - logiczne by było umieszczenie jej poniżej następnej pozycji...
Outlook Express obsługuje (wreszcie) technikę Simple MAPI, a więc pozwala wysyłać dokumenty bezpośrednio z aplikacji, które zawierają funkcję Wyślij (lub Send). W ten sposób możemy wysłać dokument wprost z edytora czy arkusza kalkulacyjnego. Jeśli zaznaczymy tę opcję, z funkcji obsługi pocztowej (MAPI) zostaną wyłączone inne programy, np. MS Exchange czy MS Outlook. Jeśli Outlook Express jest naszym podstawowym programem, w którym gromadzimy adresy, pocztę i wiadomości z grup dyskusyjnych, można polecać zaznaczenie tej opcji. W ten sposób będziemy mogli wysłać dokument z Worda czy Excela.

Dwa zastrzeżenia:
1. Gdy wysyłamy dokument bezpośrednio z jakiegoś programu, nie jest on kompresowany. Przykładowo, pliki Worda są dość obszerne i zmuszają odbiorcę do wczytywania wielu kilobajtów.
2. Niektóre aplikacje, teoretyczne przygotowane do obsługi MAPI, nie akceptują współpracy z Outlook Express, np. programy biurowe Corela. CorelCENTRAL nawet przestaje się uruchamiać.

Wniosek: nie należy nadużywać wysyłania plików z aplikacji. Lepiej jest sporządzić dokument, zapisać go na dysku, zrobić skompresowane archiwum i podpiąć do poczty jako załącznik.

Ustaw program Outlook Express jako domyślny klient pocztowy

Gdy zaznaczymy tę opcję, Outlook Express będzie się zgłaszać do obsługi poczty, np. po kliknięciu na adresie poczty na stronie WWW. Niektóre programy są jednak "odporne" na to ustawienie - Netscape raczej nie pozwoli wyrugować z tej roli swojego Messengera.

Ustaw Outlook Express jako domyślną przeglądarkę grup dyskusyjnych

Chyba nie trzeba wyjaśniać - opcja działa w analogiczny sposób, jak w przypadku modułu pocztowego.

Podczas uruchamiania przechodź do mojego folderu Skrzynka odbiorcza

Zachowanie programu jest tutaj dość enigmatyczne. Teoretycznie, zaznaczenie tej opcji powoduje zawsze przejście do folderu Skrzynka odbiorcza, a niezaznaczenie - do "nadfolderu" Outlook Express, ale nie zauważyłem różnicy, gdyż program zawsze wczytuje skrzynkę odbiorczą.

Automatycznie wyświetlaj foldery z nie przeczytanymi wiadomościami

Gdy korzystamy z Asystenta skrzynki pocztowej, niektóre przesyłki mogą być od razu przenoszone do innych folderów, np. listy od Asi do folderu Asia itp. Nie pojawiają się więc w Skrzynce odbiorczej, lecz od razu w folderze wskazanym w filtrze. Gdy zaznaczymy tę opcję, foldery podlegające działaniu filtrów, do których wpada nowa poczta, są automatycznie ujawniane, abyśmy nie zapomnieli, że oprócz skrzynki odbiorczej mamy także inne miejsca do sprawdzenia.



Wysyłanie

Format wysyłania poczty

Outlook Express pozwala wysyłać pocztę i wiadomości dla grup dyskusyjnych zarówno w postaci zwykłego tekstu, jak i w postaci dokumentu HTML, a więc z możliwością formatowania czcionek, wstawiania grafiki, tworzenia wykazów itd. Program zawiera elementarny zestaw narzędzi HTML, które nadają przesyłce ładniejszy wygląd. Ponadto zdarza się, że wysyłamy komuś stronę internetową z poziomu przeglądarki (znaleźliśmy coś ciekawego w Sieci i chcemy się tym podzielić z innymi) - Outlook Express odczyta taką przesyłkę w identyczny sposób, jak przeglądarka.

Problem polega jednak na tym, że tylko niektóre programy do obsługi poczty i grup dyskusyjnych czytają poprawnie tak sformatowane wiadomości. Potrafią to robić najbardziej popularne obecnie Communicator i Internet Explorer, ale wiele osób posługuje się innymi programami, niekiedy pracującymi w środowisku znakowym. Przesyłki HTML widzą więc one w postaci źródłowej i mają kłopoty z "odcedzeniem" właściwej wiadomości, pomijając już fakt, że przesyłka taka wygląda mało estetycznie i jest znacznie obszerniejsza (np. 5 KB zamiast 1 KB). Zaleca się więc, aby przyjąć zasadę posługiwania się zwykłym tekstem, zwłaszcza w grupach dyskusyjnych. Jeśli natomiast wysyłamy listy do osób, które posługują się programami Netscape'a i Microsoftu, możemy zawsze doraźnie zmienić format na HTML. Takie "salomonowe" rozwiązanie jest najwygodniejsze dla wszystkich.

Zaznacz więc Zwykły tekst i kliknięciem na przycisku Ustawienia określ dodatkowe parametry. Zalecane jest stosowanie formatu MIME, czyli uniwersalnego formatu ułatwiającego przesyłanie wiadomości między różnymi komputerami, pracującymi często w zupełnie odmiennych systemach. MIME rozwiązuje także problem polskich znaków. W opcji Koduj tekst używając pozostaw Brak. Dodatkowo możesz zaznaczyć pole 8-bitowe znaki w nagłówkach dozwolone, dzięki czemu znaki High ASCII nie będą kodowane w części nagłówkowej przesyłki.
Istotne jest także ustalenie zawijania tekstu. Programy graficzne nie mają kłopotu z odczytaniem wiersza zawierającego np. 100 znaków, ale musimy brać pod uwagę, że wiele osób posługuje się terminalami znakowymi. Dlatego nie powinno się przekraczać wielkości 80 znaków. Ponadto musimy brać pod uwagę, że nasza przesyłka może być dodatkowo cytowana przez osobę, która nam odpowiada w poczcie lub grupach dyskusyjnych. Cytaty mogą być nawet kilkakrotne, a więc najlepszym rozwiązaniem jest ustalenie szerokości wiersza na 70-72 znaki. Jest to najpowszechniej spotykane ustawienie, które do minimum ogranicza niedogodności związane z łamaniem wierszy. Na koniec zaznacz opcję Wcinaj pierwotny tekst za pomocą xx przy odpowiedzi lub przesyłaniu dalej. Wybierz jeden z trzech znaków, które sygnalizują obecność cytatu: > lub | lub :. Znak taki ułatwia czytelnikowi poczty lub wiadomości w grupie zorientowanie się, co jest własnym tekstem autora, a co cytowaniem cudzej wypowiedzi.
Przy okazji należy wspomnieć, że Outlook Express zachowuje się niekiedy dość dziwnie, "zapominając" o znakach cytowania. Trudno dociec, co jest tego przyczyną.

Od razu możesz także zdefiniować ustawienia formatu HTML, co przyda się wtedy, gdy doraźnie będziesz zmieniać format listu do jakiejś osoby. Ustawienia MIME mogą być takie same. Opcja Wysyłaj rysunki wraz z wiadomościami pozwala wysyłać wstawione grafiki i obrazy tła razem z tekstem, czy też tylko dawać do nich odwołanie (ścieżkę na dysku). Ta druga możliwość ma sens wtedy, gdy wysyłamy list do osoby w tej samej sieci lokalnej i nadawca ma dostęp do katalogu, w którym znajduje się grafika. Dlatego powinniśmy raczej zaznaczyć tę ocję.

Format wysyłania do grup dyskusyjnych

Jak wyżej

Zapisuj kopie wysłanych wiadomości w folderze Wysłane elementy

Zaznacz tę opcję. Pozwala ona mieć pełną kontrolę nad wysłanymi dokumentami. Jest to odpowiednik kopii maszynowej listu z czasów, gdy posługiwaliśmy się zwykłymi maszynami do pisania. Po pewnym czasie możesz ręcznie usunąć niektóre stare kopie, jeśli nie będą już potrzebne, albo przenieść wybrane kopie do jakiegoś specjalnego katalogu, jeśli zechcesz trzymać pełny zapis korespodencji z wybranymi osobami. W folderze Wysłane elementy są zapisywane zarówno nasze przesyłki pocztowe, jak i wiadomości wysłane do grup dyskusyjnych.

Wysyłaj wiadomości natychmiast

Jeśli zaznaczysz tę opcję, kliknięcie na przycisku Wyślij, po zredagowaniu listu, spowoduje wysłanie przesyłki (i próbę połączenia się z Internetem, jeśli akurat nie jesteśmy połączeni). Jeśli jej nie zaznaczysz, list zostanie umieszczony w folderze Skrzynka nadawcza i będzie tam czekać do chwili, gdy klikniemy na przycisku Wyślij i pobierz, już po połączeniu się z Internetem. Ponieważ listy redagujemy zazwyczaj offline, wygodniej jest nie zaznaczać tej opcji. Jeśli dysponujemy stałym łączem, np. w miejscu pracy, możemy zaznaczyć tę opcję.

Odpowiadaj na wiadomości używając formatu w jakim zostały wysłane

Gdy zaznaczymy tę opcję, odpowiedź na list sformatowany w HTML także będzie domyślnie sformatowana jako dokument HTML. Podobnie będzie w przypadku zwykłego tekstu. Oczywiście zawsze możemy doraźnie zmienić format w okienku edycji listu.

Umieszczaj wiadomość w odpowiedzi

Zaznaczenie tej opcji spowoduje, że gdy udzielamy odpowiedzi na czyjś list lub wiadomość w grupie dyskusyjnej, treść oryginału jest automatycznie wstawiana do naszego listu. Możemy w ten sposób łatwo odnieść się do poszczególnych fragmentów cudzej wypowiedzi, wstawiając własne uwagi w odpowiednich miejscach.

Automatycznie dopełniaj adresy E-mail przy redagowaniu

Gdy opcja jest zaznaczona, program automatycznie uzupełnia adres pocztowy odbiorcy, gdy redagujemy go ręcznie w polu Do. Jest to analogiczny mechanizm jak w przypadku przeglądarki i adresów WWW. Program sięga tutaj do naszej książki adresowej. Oczywiście wszystko zależy od tego, jak są wyświetlane adresy pocztowe w książce adresowej (pole Wyświetlaj w wizytówkach poszczególnych osób).



Czytanie

Wiadomość jest przeczytana po przejrzeniu przez xx sekund

To zupełnie niezrozumiałe sformułowanie (oj, tłumacze...) kryje dość prostą treść. Chodzi tutaj o to, że gdy klikniemy na nagłówku wiadomości, po xx sekundach zostanie ona uznana za przeczytaną i pogrubienie nagłówka na liście wiadomości zostanie usunięte. Będzie to dla nas sygnał, że już tu nie musimy zaglądać.

Pobierz xx nagłówków jednocześnie

Zaznaczenie opcji spowoduje, że wchodząc do grupy wczytamy co najwyżej xx najświeższych nagłówków wypowiedzi. Gdy abonujemy po raz pierwszy jakąś grupę (lub wchodzimy do niej po dłuższej przerwie), może ona mieć już sporo zmagazynowanych wiadomości i wczytanie całego zapasu. liczącego nawet tysiące pozycji, mogłoby być kłopotliwe. Podanie górnej granicy ograniczy wczytywanie do xx nagłówków. Zreszta gdyby nam zależało na wczytaniu kolejnych nagłówków (więcej niż podane xx), w każdej chwili możemy pobrać następną porcję sięgając do Narzędzia - Pobierz następnych xx nagłówków.

Automatycznie rozwijaj wątki konwersacji

Outlook Express pozwala wyświetlać wypowiedzi w postaci wątków. Gdy ktoś ogłosi wiadomość w grupie, każda kolejna wiadomość będąca odpowiedzią, odpowiedzią na odpowiedź itd. może być zgrupowana w jednym miejscu, dzięki czemu łatwo można śledzić konkretną dyskusję. Aby tak się działo, należy zaznaczyć w menu głównym Widok - Sortuj według - Grupuj wiadomości według wątków.

Dzięki opcji automatycznego rozwijania możemy od razu wyświetlać drzewo powiązanych wypowiedzi. Gdybyśmy nie zaznaczyli tej opcji, zobaczymy tylko wiadomość początkową i znak +, co oznacza, że wątek można rozwinąć.

Automatycznie pokazuj nowe wiadomości w okienku podglądu

Gdy zaznaczymy opcję, kliknięcie na nagłówku wiadomości (na liście nagłówków) spowoduje automatyczne wczytanie treści wiadomości w okienku podglądu. W przeciwnym wypadku należy dopiero nacisnąć klawisz spacji.

Zaznaczaj wszystkie wiadomości jako przeczytane przy wyjściu

Dość dziwna opcja. Gdy ją uaktywnimy, opuszczenie grupy spowoduje zaznaczenie wszystkich nagłówków jako już przeczytanych (usunięcie pogrubienia nagłówków), niezależnie od tego, czy faktycznie do nich zaglądaliśmy, czy też nie. Nie bardzo widzę powód pozbawiania się informacji, które wiadomości czytaliśmy, a których nie. Odradzam zaznaczanie.

Automatycznie pokazuj załączone rysunki w wiadomościach

Opcja dotyczy wiadomości w grupach dyskusyjnych i częściowo poczty. Gdy ją zaznaczymy, wszystkie dołączone do przesyłek pliki graficzne (jpeg, gif, bmp) będą automatycznie wyświetlane poniżej treści. Gdybyśmy opcji nie zaznaczali, obejrzenie grafik wymaga otwarcia wiadomości i wyjęcia grafik. Niezaznaczenie opcji może być wygodne przy czytaniu grup dyskusyjnych, w których dozwolone jest umieszczanie grafik.

Gdy otrzymujemy pocztę w postaci zwykłego tekstu, a nie HTML, zaznaczenie opcji powoduje, że graficzne załączniki są natychmiast wyświetlane. Gdy nie zaznaczymy opcji, musimy dopiero otworzyć pocztę i wyjąć pliki graficzne. Poczta w postaci HTML wyświetla wszystkie grafiki w treści, niezależnie od ustawienia.

Powyższa opcja wiąże się z następną opcją:

Pokazuj wiele rysunków jako pokaz slajdów

Gdy w wiadomości lub poczcie jest kilka załączników graficznych, mogą być one wyświetlone jeden pod drugim lub jako pokaz slajdów. Gdy opcja jest zaznaczona, zobaczymy komunikat "Pokaz slajdów programu Outlook Express". Poniżej znajdują się trzy przyciski: poprzedni, odtwarzaj, następny. Na początku widzimy pierwszy obrazek i informację, że jest to obrazek numer 1 z xx załączonych. Przyciski następny i poprzedni pozwalają przewijać obrazki, a odtwarzaj pozwala automatycznie wyświetlać pokaz w 2-sekundowych odstępach. Przycisk zatrzymaj wstrzymuje pokaz.

Czcionki

Kliknięcie na przycisku wyświetla okienko dialogowe Czcionki. Widzimy w nim dostępne w komputerze zestawy znaków - np. alfabet bałtycki, grecki itd. Poniżej możemy ustalić, za pomocą jakich czcionek będziemy wyświetlać dwa typy czcionek - proporcjonalne (czyli o zmiennej szerokości znaku, np. Times, Arial) i o stałej szerokości znaku (np. Courier). Możemy także ustalić ich wielkość. Wystarczy wskazać kolejno alfabety i w rozwijanym polu Rozmiar czcionki wybrać wielkość. Osobiście polecam co najwyżej rozmiar średni, a najwygodniejszy w czytaniu (i elegantszy optycznie) jest rozmiar mały. Gdy ustalimy czcionki i rozmiary dla poszczególnych alfabetów, poczta i wiadomości będą odczytywane za pomocą wskazanych czcionek (chyba że ktoś użyje HTML w swojej przesyłce, samodzielnie określając czcionki).

W polu Zestaw znaków możemy określić, który zestaw znaków zostanie użyty, gdy przesyłka będzie zakodowana w danym alfabecie. Na przykład gdy wybierzemy domyślny alfabet środkowoeuropejski, możemy wybrać dla niego wersję ISO lub Windows. Przycisk Ustaw jako domyślny zatwierdza nasz wybór.

Opcje te są przydatne także wtedy, gdy otrzymujemy przesyłki w postaci HTML. Wprawdzie wiele listów i wiadomości ma zdefiniowaną stronę kodową i czcionki (program automatycznie dostosowuje się do nich), ale mogą się pojawić także przesyłki bez tych informacji. Typowym przykładem będzie wysłana przez kogoś strona internetowa, którą odczytujemy w poczcie. Nie wszystkie strony mają zdefiniowaną stronę kodową i czcionki, a wtedy program automatycznie będzie wyświetlać te czcionki i przyjmować tę stronę kodową, którą sami wybierzemy w opcjach.

Ustawienia międzynarodowe

Outlook Express ma możliwość remapowania zestawów znaków. Gdy otrzymujemy wiadomość zapisaną w jakimś zestawie (np. user-defined), możemy ją automatycznie remapować do innego zestawu znaków, np. Windows czy ISO. Gdy wskażemy nagłówek wiadomości i wybierzemy Widok - Zestaw znaków, ujrzymy przypisany do tej wiadomości alfabet. Gdybyśmy teraz wskazali na liście inny alfabet, program zapyta, czy chcemy automatycznie remapować w taki sam sposób inne wiadomości otrzymane w danym zestawie. Jeśli się zgodzimy na to, remapowanie pojawi się na liście dostępnej po kliknięciu na przycisku Ustawienia międzynarodowe. W każdej chwili możemy usunąć remapowanie z listy za pomocą przycisku Usuń.



Pisownia

Zestaw opcji jest przeznaczony dla posiadaczy całego lub elementów pakietu MS Office, np. edytora Word. MS Office zawiera słowniki poprawnościowe, które możemy wykorzystać przy sprawdzaniu, czy nie popełniliśmy błędów ortograficznych w naszej przesyłce. Oczywiście sprawdzanie ma sens wtedy, gdy rzeczywiście używamy polskich liter. Zastrzeżenie to jest o tyle istotne, że w polskim Internecie panuje maniera pisania bez polskich liter, a właściwie zastępowania ich łacińskimi odpowiednikami. Pochodzi to jeszcze z czasów, gdy programy pocztowe i przeglądarki grup dyskusyjnych miały kłopoty z ich poprawnym rozpoznawaniem. Obecnie to już w zasadzie historia, ale nawyki pozostały. Inna sprawa, że bez polskich znaków pisze się nieco szybciej i wygodniej...

Zawsze sprawdzaj pisownię przed wysłaniem

Gdy zredagujemy list lub wiadomość, po naciśnięciu przycisku Wyślij zostanie uruchomiony moduł sprawdzania pisowni. Dopiero po sprawdzeniu list zostanie wysłany (gdy jesteśmy online) lub wstawiony do Skrzynki nadawczej (gdy pracujemy offline). Jeśli nie zaznaczymy opcji, korekta nie będzie uruchamiana. Tym niemniej zawsze możemy doraźnie sprawdzić poprawność w okienku edycji poczty, korzystając z sekwencji Narzędzia - Pisownia (klawisz F7).

Zawsze proponuj zamianę błędnie napisanych wyrazów

Gdy zaznaczymy tę opcję, korektor będzie automatycznie podpowiadać zamienniki dla wątpliwych wyrazów. Jeśli jej nie zaznaczymy, zamienniki nie będą proponowane, ale zawsze możemy nacisnąć w okienku korektora przycisk Zaproponuj.

Podczas sprawdzania zawsze ignoruj

Ze sprawdzania możemy wyłączyć wyrazy pisane wielkimi literami, zawierające cyfry, cytowany tekst oraz adresy internetowe.

Zestaw znaków

Na rozwijanej liście możemy wybrać jeden z dostępnych słowników ortograficznych.

Edytuj słownik użytkownika

Opcja pozwala dokonać ręcznej edycji pliku custom.dic, czyli własnego słownika użytkownika, tworzonego w trakcie pracy z aplikacjami MS Office.



Zaawansowane

Usuń wiadomości po xx dniach od pobrania

Wiadomości pobierane z grup dyskusyjnych są przechowywane na lokalnym dysku, aby móc je szybko wyświetlić, gdy wchodzimy do danej grupy. Jeśli zaznaczymy tę opcję i wybierzemy liczbę dni, program usunie wiadomości po xx dniach od pobrania. Dotyczy to daty pobrania przez nas wiadomości, a nie daty ich ogłoszenia przez autorów.

Nie przechowuj przeczytanych wiadomości

Zaznaczenie tej opcji spowoduje, że wszystkie przeczytane wiadomości będą usuwane z dysku w momencie zamykania programu. Będziemy widzieli nagłówki, ale nie zobaczymy treści. Z jednej strony oszczędzamy nieco miejsca na dysku, ale z drugiej, nie będziemy mogli zajrzeć do pobranych wiadomości po rozłączeniu się z Internetem. Sugeruję niezaznaczanie tej opcji.

Kondensuj pliki, gdy zajmują xx procent bezużytecznego miejsca

Program może dokonać kompresji archiwów z wiadomościami, co zmniejsza ich rozmiary. Gdy "rozrzutność" przekroczy xx procent, program automatycznie skomprymuje archiwa. Możemy także doraźnie dokonać porządkowania, korzystając z przycisku Porządkuj teraz. Program domyślnie zaproponuje porządkowanie wszystkich kont i wszystkich grup, ale możemy wybrać niektóre konta lub niektóre grupy. Możemy skondensować archiwa (nie usuwając nagłówków i treści), usunąć wiadomości (pozostają jedynie nagłówki) lub usunąć wszystko - treść i nagłówki.

Opcje logowania

Zaznaczając pola Przesyłanie grup dyskusyjnychi Przesyłanie poczty, możemy automatycznie rejestrować wszystkie polecenia przesyłane do i z serwera grup dyskusyjnych i poczty w pliku rejestru. Może się to przydać do analizy, gdy pojawiają się jakieś trudności.

Przesyłanie IMAP dotyczy prawdopodobnie rejestrowania poleceń związanych z kontami pocztowymi typu IMAP. Niestety, nie znalazłem żadnych informacji na ten temat.



Połączenie telefoniczne

Podczas uruchamiania programu Outlook Express

Możemy tutaj wybrać jedną z trzech opcji: Nie łącz zabrania łączenia się z Internetem, gdy uruchamiamy program do pracy offline. Połącz używając powoduje uruchomieniu procesu łączenia z Internetem za pośrednictwem wskazanego na liście numeru dostępowego (np. TP S.A.). Pytaj o użycie połączenia pozwoli nam podjąć doraźnie decyzję.

Ostrzegaj przed przełączaniem połączeń telefonicznych

Możemy dysponować połączeniami za pośrednictwem różnych numerów dostępowych. Konta pocztowe i grup dyskusyjnych mogą być związane z różnymi numerami dostępowymi. Gdy zaznaczymy tę opcję, program będzie wyświetlał ostrzeżenie, gdy będziemy chcieli skorzystać z konta związanego z innym numerem.

Rozłącz po zakończeniu wysyłania, odbierania lub pobierania

Oszczędzanie na rachunkach telefonicznych wymaga często jak najkrótszego pozostawania online. Gdy np. łączymy się z Internetem, aby pobrać pocztę i wiadomości z grup dyskusyjnych, możemy zażyczyć sobie, aby komputer automatycznie rozłączał się po zakończeniu zadania (w tym czasie możemy się zajmować czymś innym). Zaznaczenie tej opcji spowoduje takie właśnie działanie programu.



Zabezpieczenia

Strefy bezpieczeństwa

Możemy tutaj określić nasz stopień zaufania do witryn internetowych oraz przesyłek zapisanych w postaci HTML (np. przesłanej strony WWW). Przycisk Ustawienia daje nam dostęp do czterech stref. Program proponuje domyślnie średni poziom zabezpieczeń dla ogólnie rozumianej strefy internetowej, wysoki poziom zabezpieczeń dla witryn z ograniczeniami (sami je określamy - Dodaj witryny)), które mogą być potencjalnie niebezpieczne (np. zawierają podejrzane aplety i ActiveX), średni poziom zabezpieczeń dla lokalnej strefy intranetowej (sami dodajemy witryny) oraz niski poziom zabezpieczeń dla witryn godnych zaufania (sami je określamy).

Od przyjętego poziomu zabezpieczeń zależy częstotliwość pojawiania się komunikatów ostrzegawczych. Najrzadziej dotyczą one strefy witryn godnych zaufania. Możemy przyjąć domyślne ustawienia programu lub zdecydować się na własne.

Bezpieczna poczta

Outlook Express pozwala dodawać do przesyłek cyfrowy podpis (upewnia on odbiorcę, że przesyłka pochodzi rzeczywiście od nas - odbiorca może sprawdzić aktualność certyfikatu), a także szyfrować wiadomości, dzięki czemu nie będą one dostępne dla osób postronnych.

Microsoft poleca posługiwanie się identyfikatorami przydzielanymi przez godny zaufania serwis VeriSign. Niestety, jest to płatna usługa (ok. 10 USD), co zdecydowanie utrudnia jej wykorzystanie w Polsce. Ze strony VeriSign można jedynie pobrać próbną wersję certyfikatu, która pozwala przez 60 dni korzystać z cyfrowego podpisu (ale nie z szyfrowania). Można tego dokonać, korzystając z przycisku Pobierz idetyfikator cyfrowy. Po przejściu przez całą procedurę (droga krzyżowa dla mniej wprawnych...) możemy zaznaczyć opcje dodawania podpisu i (ewentualnie) szyfrowania przesyłek. Możemy także doraźnie opatrywać nasze przesyłki podpisem cyfrowym i szyfrować je, korzystając z opcji w okienku redagowania listu. Gdy nie dysponujemy identyfikatorem, program odmówi oczywiście wysłania listu z podpisem i/lub szyfrem.

Bardziej dociekliwym polecam pobranie próbnego identyfikatora, który zorientuje nas w możliwościach tej usługi. Nieco dokładniejsze informacje są zawarte w pliku pomocy, a także w przesyłce "Funkcje zabezpieczeń w programie Outlook Express", sygnowanej przez "Zespół Microsoft Outlook Express", która pojawia się w Skrzynce odbiorczej po zainstalowaniu programu. Miejmy nadzieję, że za jakiś czas pojawi się możliwość wykupienia tej usługi w mniej kłopotliwy sposób, a więc w Polsce.