Co roku, 22 marca celebrujemy Dzień Wody poprzez podnoszenie świadomości nt. globalnych wyzwań wodnych. Celem jest zaangażowanie największej liczby osób i szerzenie świadomości o tym, że: • dostęp do czystej wody to prawo człowieka, • na świecie nie wszyscy mają dostęp do bezpiecznej wody pitnej (obecnie to aż 785 milionów osób), • jesteśmy za to współodpowiedzialni/e, • oszczędzanie wody to za mało.
Razem z uczniami klasy VIf mieliśmy możliwość wykorzystania materiałów dydaktycznych opracowanych przez edukatorów z Polskiej Akcji Humanitarnej; zachęcamy do obejrzenia filmu https://youtu.be/_yxt_rK0tOc, który uruchomił wyobrażenie i uświadomił jakim ogromnym problemem jest dostęp do wody; zwróciliśmy uwagę, że wody potrzebujemy nie tylko do picia, czy mycia, ale także np. do podlewania warzyw, które później zjemy, czy roślin, z których mamy ubrania. Wszystko co nas otacza zostało wytworzone z użyciem wody; Rozejrzeliśmy się wokół siebie i zastanowiliśmy się czy dużo wody jest ukryte w przedmiotach wokół nas. Np. ile wody mogło pochłonąć drewno, z którego stworzono stół, krzesło itp. Wykonaliśmy ćwiczenie pt. Zjedzona woda składające się z 3 etapów 1) Obliczenie ile wody zużyte jest, abyśmy mogli zjeść pomidor, chleb, jajko i napić się herbaty. 2) Skompletowanie własnego śniadania z zaproponowanych po prawej stronie ikon i narysowanie ich na talerzu. 3) Obliczenie ile wody było potrzebne, aby wytworzyć to konkretne śniadanie
Spróbujcie sami wykonać te nieskomplikowane obliczenia matematyczne.. poniżej zamieszczamy kartę pracy 😊, a dowiecie się ile zjedliście wody na śniadanie 😊. Zwróćcie uwagę, które produkty pochłaniają najwięcej wody i co to oznacza dla naszych wyborów. Uczniowie klasy VIf już to zrobili.. Przyjrzyjcie się zamieszczonej poniżej mapie i zapoznajcie się z różnymi wyzwaniami w krajach na całym świecie. Czy możemy coś zrobić?? Zastanówcie się, może za rok (albo wcześniej) narodzi się jakaś nowa inicjatywa?? Ponadto właśnie w marcu w naszych oknach pojawiła się kropla wody, tym sposobem chcieliśmy pokazać, że każdy z nas jest odpowiedzialny za ilość wody, którą wykorzystujemy każdego dnia...
Karta pracy>> |